Monday, February 10, 2020

کار در خانه وظیفه مرد است یا زن ؟

در بسیاری از خانواده ها انجام فعالیت های خانه داری تنها وظیفه خانم ها به حساب می آید و آقایان سهمی از آن ندارند .

در بسیاری از خانواده ها انجام فعالیت های خانه داری تنها وظیفه خانم ها به حساب می آید و آقایان سهمی از آن ندارند . عدم توجه به این مسئله که کار کردن در خانه نیز همچون فعالیت های خارج از خانه وقت گیر و انرژی بر هستند باعث شده تا بسیاری از خانم هایی که به مرکز مشاوره ازدواج مراجعه می کنند از احساس خستگی و نا کامی از فعالیت های خانه که به شکل مستمر بوده و دیده نیز نمی شود ، در رنج باشند . در انجام فعالیت های خانه داری مسئله مهم تقسیم کار به شکل مساوی نمی باشد بلکه مسئله مهم تقسیم وظایف به صورت هماهنگ با یکدیگر در بین زوجین و حتی کودکان خانواده می باشد . به طور مثال در ایامی همچون نزدیک عید که خانه تکانی به برنامه های روزمره خانواده اضافه می شود برخی از فعالیت ها را می تواند بر عهده کودکان گذاشت ، گذاشتن آشغال ها دم در یا چیدن سفره و جمع گردن ضروف از کارهایی می باشد که کودکان و نوجوانان نیز در خانه می توانند انجام دهند . این فعالیت ها با این که ساده هستند در تربیت کودک نیز بسیار با اهمیت می باشند و باعث می شود آنها فردی مسئولیت پذیر به بار آیند و مشکارکت در امور منزل را یاد بگیرند . مادر خانواده باید توجه داشته باشد هر چند ممکن است در مسئولیتی که بر عهده کودک قرار می دهند ، کاستی هایی وجود داشته باشد ، در این شرایط مادران باید آرامش خود را حفظ کرده و از شماتت کردن کودک جلوگیری کنند زیرا باعث می شود کودک نسبت به فعالیت های خانه بی علاقه و زده شود .
تفکر ، کار مرد بیرون و کار زن برای خانه است باعث شده تا امروزه که زنان در جامعه پا به پای مردان حضور دارند و به فعالیت های اجتماعی و کاری می پردازند مجبور باشند تا فشاری مضاعف را در زندگی تحمل کنند که در بسیاری از موارد باعث خستگی بیش از اندازه آنها و شنیدن شماتت های دائمی از شریک زندگی باعث فشار های روانی در آنها می گردد . این زنان مجبور هستند زمان خود را در بین کارهای بیرون از خانه و کارهای داخل منزل تقسیم کرده و دائما در حال فعالیت باشند . در بسیاری از موارد مشاور خانواده متوجه می شود مردانی که این وضعیت را به همسران خود تحمیل می کنند از شرایط زندگی خود احساس رضایت نمی کنند و در کلینیک روانشناسی درباره این که وضعیت برای آنها خشوند کننده نیست صحبت می کنند .
مسئله با اهمیت در بین فعالیت های منزل در بین زن و مرد درک یکدیگر می باشد . وقتی زوجین می خواهند وظایف را در بین خود تقسیم کنند باید به شرایط کاری و زمانی یکدیگر توجه کنند و برای تنظیم برنامه با یکدیگر مشارکت و همدلی داشته باشند . خانم ها می توانند برنامه ای از کارهای منزل تهیه کرده و از همسر خود بخواهند کارهایی را که می توانند انجام دهند را در آن مشخص کرده و فعالیت آنها را بیشتر در روز های تعطیل قرار دهند . با این روش هم فشاری به هیچ یک از زوجین وارد نمی شود و هم زوجین با انجام فعالیت های داخل منزل به ارزش کار یکدیگر پی برده و نسبت به یکدیگر احساس قدر دانی و حس صمیمیت خواهند شد .
5 روش کمک گرفتن از مردان در کارهای خانه
1-    بیان شفاف داشته باشید : بسیاری مردان درک کاملی از امور منزل ندارند و به صورت عادی برنامه های کاری منزل را درک نمی کنند . در مرکز روانشناسی به خانم ها آموزش داده می شود که چنانچه خانم ها می خواهند همسرشان در خانه کاری انجام دهد به شکل مشخص آن کار را توضیح داده و از تکرار و یادآوری آن هراس نداشته باشند زیرا بسیاری از مردان امورد منزل را اموری بی اهمیت می پندارند که می توان آنها را نادیده گرفت .
2-    کنایه نزنید : بیان تند همراه با کنایه باعث عصبانیت و بی حوصله شدن مردان می شود . مردان به شکل کلی از کنایه بیزار هستند و وقتی زنی مقاصد و نیاز های خود را در قالب کنایه بیان می کند نه تنها باعث می شود همسر وی عصبانی شود بلکه او را از انجام فعالیت های مورد نظر دور می کند زیرا آن را بازار روانی می دانند که اصلا تمایل ندارند آن را ادامه دهند .
3-    در برنامه ریزی متعادل باشید : چنانچه می خواهید همسرتان در فعالیت های منزل با شما همراهی کند باید توجه کنید تا وی را در فعالیت های منزل خسته نکنید . برنامه ریزی مناسب و متعادل می تواند انتخاب خوبی باشد . خانم ها می توانند برای انجام فعالیت های منزل برنامه ای داشته و کارهای سنگین را در کنار کارهای راحت تر قرار دهند . این گونه مردان از فشار کارها در یک روز خسته و زده نمی شوند .
4-    درست تقسیم کنید : برخی از کار ها برای آقایان مناسب نیست ، مشاور روانشناس به خانم هایی که می خواهند همسرانشان در کارهای منزل آنها را همراهی کنند پیشنهاد می کند تا کارهایی مانند تعمیرات لوازم یا باز کردن پرده را بر عهده آنها قرار دهند که بیشتر به تمایلات مردانه نزدیک است و از دادن کارهایی که مردان در آن سر رشته کافی ندارند بپرهیزند .
5-    تشکر کنید : با وجود آن که کار کردن در منزل از وظایف زن و مرد با هم می باشد اما تاثیری که تشکر کردن از اعمال دارد را نمی توان نادیده گرفت . مردانی که در مقابل کاری که انجام می دهند تنها از همسر خود غر غر می شنوند که مثلا آن کار را دیر یا کامل انجام نداده اند ، دیگر تمایلی به انجام کارهای منزل از خود نشان نداده و از آن فرار می کنند .
نویسنده : غزاله البهشتی
 
تلفن : 22593216 – 22795735


آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه  

No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .