Friday, April 10, 2020

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .
ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند . بسیاری از افراد در شرایط قرنطینه و عدم کسب درآمد در شرایط سختی قرار گرفته و این مسئله زمینه مشکلات روحی و روانی را در خانواده افزایش می دهد . هر چند با وضعیت کنونی مشاور غیرحضوری کاربرد بسیاری پیدا کرده است اما افراد عمدتا تصور می کنند این مسئله ناشی از استرس ها و فشار های روانی ناشی از کرونا می باشد که به زودی بر طرف می گردد و کمتر به دنبال راهکار مناسب برای رسیدگی به وضعیت روانی خود می باشند . در این زمینه خانم دکتر باقری کنترل حقیقت یا کذب بودن مطالب موجود درباره کرونا و استفاده از مشاوره در این دوران را ، بهترین راهکار در کنترل وضعیت روانی می دانند . بی اطلاع بودن افراد درباره وضعیت آینده پس از کرونا و اخبار نگران ساز یکی از مهمترین عوامل نگران کننده را در این دوره قرنطینه شامل می شود که رسانه های عمومی می توانند با ارائه مطالب مستند و علمی به کاهش میزان فشار روانی افراد کمک کنند .
بزرگ نمایی و فاجعه نمایی یکی از مسائلی می باشد که امروزه در میان افراد جامعه به شدت دیده می شود . افرادی که از مشاور روانشناس تلفنی استفاده می کنند از معاشرت با افرادی که بیشتر اخبار بد را انتقال می دهند بر حذر می گردند زیرا این افراد با تمایل به افزایش هیجان و خود نمایی تلاش می کنند تا اخبار را بزرگ نمایی کرده و آن را به گونه ای که مورد توجه قرار گیرد بیان کنند . استفاده از اطلاعات موسق برای مراقبت از خود و رعایت نکات بهداشتی در این شرایط تنها راه موثر بر جلوگیر نمودن از ابتلا به ویروس کرونا می باشد . کنترل استرس در این شرایط و حمایت اعضاء خانواده از یکدیگر می تواند به بهبود وضعیت بسیار کمک کننده باشد .
اختلالات روانی شایع در اثر بروز ویروس کرونا
وسواس : یکی از مشکلاتی که در اثر بروز کرونا امروزه در بسیاری از خانواده ها دیده می شود ، وسواس می باشد . وسواس یکی از اختلالانی می باشد که در مشاوره فردی معمولا در افراد زمینه وجود دارد و یا زمینه ارثی باعث بروز استرس می باشد ، اما در شرایط کرونا نگرانی از ابتلا به ویروس و نگرانی از آلودگی به آن باعث می شود تا افراد دچار وسواس گشته و بیشتر به شستشو و وسواس های فکری خود بپردازند . آگاهی و کسب اطلاعات درباره نحوه شیوع بیماری و راه های جلوگیری از ابتلا و انتقال ویروس می تواند به کنترل ذهنی افراد کمک کند .
استرس و اضطراب : افزایش فشار روانی و نگرانی بابت آینده از دلایل افزایش میزان استرس و اضطراب در مردم شده . بسیاری از افراد کم درآمد به دلیل متوقف شدن کار و نداشتن معیشت دچار نگرانی هستند و این نگرانی را به شکل استرس و اضطراب بروز می دهند . مسئولین در این رابطه می توانند کمک های زیادی به افراد کنند . گزارش شرایط پیشروی کرونا و راه های جلوگیری از آن همراه با مهربانی نسبت به یکدیگر می تواند باعث شود تا افراد صبر بیشتری به خرج داده و از میزان نگرانی آنها بکاهد . همانگونه که گفتیم دوری کردن از اخباز کذب و دنبال نکردن مطالبی که سند معتبری درباره آنها وجود ندارد باعث می شود تا استرس و اضطراب به فرد وارد نگشته و به جای ناراحتی های دائمی به دنبال راه های کارآمد برای کسب درآمد در کنار مراقبت از سلامتی خود باشند . استفاده از دور کاری در این دوره یکی از بهترین انتخابات است .
افسردگی : یکی دیگر از اختلالات شایع در دوران کرونا افسردگی می باشد . افراد به دلیل عدم معاشرت با اطرافیان و عدم حضور در اجتماع دچار گوشه گیری و افسردگی گشته و نا امید از آینده می شوند . در مرکز مشاوره ایجاد برنامه های جمعی در بین اعضاء خانواده به این افراد توصیه می شود . افراد می توانند از این زمان برای افزایش روابط بین فردی خود استفاده کرده و با یکدیگر بیشتر نزدیک شوند . دیدن فیلم و یا بازی های دست جمعی یکی دیگر از کارهایی می باشد که افراد در خانواده می توانند انجام دهند تا هم از میزان فشار روحی آنها کم کند و هم در بهبود روابطشان موثر باشد .
کودکان در شرایط کرونا
با وجود آن که اوایل بروز این ویروس عنوان می شد که کودکان از ابتلا به آن در امان هستند ، اما امروزه مبتلا شدن چندین کودک در نقاط مختلف جهان باعث شده تا نگرانی بابت سلامتی کودکان به نگرانی های دیگر والدین اضافه شود . در بسیاری از موارد دیده می شود که والدین به دلیل فشار بیش از حد درباره نگرانی ها و ترس های خود در مقابل فرزندان صحبت کرده و باعث بروز اختلالات روانی در آنها می شوند . آموزش صحیح و به دور از ایجاد ترس و وحشت برای کودکان و نوجوانان کمتر مورد توجه متخصصین است و برخی از والدین با ایجاد وحشت که اگر نظافت را رعایت نکنی بیمار می‌شود و یا آن را به دیگران انتقال می دهی سعی در پیشگیری مبتلا شدن کودکان خود به ویروس کرونا را دارند که این موضوع ترس و وحشت و کابوس و شب اداری را در آینده برای فرزندان ایجاد می‌کند و نشاط و شادی خانواده ها را به شدت مورد تهدید قرار می دهد . باید توجه داشت که کودکان و نوجوانان دانش آموزان کوچکی هستند که نحوه رفتار در زمان های بجرانی را از والدین آموزش دیده و در آینده آن را در زندگی خود اجرا می کنند و آموزش آنها برای داشتن آینده ای بهتر در اولویت قرار دارد .
نویسنده : غزاله البهشتی


تلفن : 22593216 – 22795735


آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3 

No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .