Tuesday, July 30, 2019

4 نشانه مهم برای وجود اختلال روانی در نوجوان از نظر دکتر روانشناس نوجوانان


روانشناس نوجوانان یکی از مهمترین مراحل رشد در زندگی افراد را دوره نوجوانی می داند . زیرا در این دوره فرد در کنار رسیدن به بلوغ جسمانی باید به بلوغ روانی نیز برسد و ایجاد هر گونه اختلالی در این دوره رشدی باعث آسیب های جدی بر
زندگی فرد می گردد. مشاوره خانواده انتخاب نو مشاوره نوجوانان را برای خانواده هایی که بروز واکنش های غیر طبیعی در نوجوانشان می بینند ضروری می دانند . زیرا تاثیر رفتار آنها می تواند قواعد زندگی خانوادگی را نیز بر هم زند.

مهمترین نشانه های وجود اختلال روانی در نوجوانان
1-    خشم
بهترین مشاور نوجوان در مرکز مشاوره انتخاب نو یکی از بارز ترین نشانه های اختلالات روانی در نوجوان را خشم و عصبانیت شدید در برخورد نوجوان با همه وقایع می داند . اتفاقاتی که باعث بروز خشم در نوجوانی که دچار اختلال روانی است ممکن است جسمی مثل: سر درد یا دل درد باشد و یا اجتماعی مثل : ارتباط بد با همسالان و قلدری باشد . نوجوانی که دچار خشم و عصبانیت شدید به علت اختلال روانی می باشد باید تحت کنترل و درمان متخصص روانشناس نوجوان در مرکز مشاوره قرار گیرد زیرا امکان دارد به دیگران آسیب رساند.
2-    اضطراب
یکی دیگر از نشانه های وجود اختلالات روانی در نوجوانان وجود اضطراب بدون دلیل موجه در نوجوان می باشد. مشاور نوجوان همه مسائل را برای نوجوان دچار اختلال روانی همراه با اضطراب می داند و مهمترین واکنشی که والدین آنها در مرکز مشاوره به آن اشاره دارند بی دلیل بودن نگرانی و اضطراب آنهاست.
3-    افسردگی
یکی دیگر از شایع ترین نشانه های وجود اختلال روانی در نوجوانان افسردگی می باشد . چنانچه حالت های گوشه گیری ، بی حوصله گی و افسردگی در نوجوان بیش از 3 هفته ادامه یابد نیاز به درمان افسردگی در کلینیک روانشناسی زیر نظر یک متخصص روانشناس نوجوان ضروری می باشد تا آینده نوجوان را دچار خطر نکند.
4-    مواد مخدر
روانشناس نوجوان خوب بین وجود اختلال روانی و میل به مصرف مواد مخدر رابطه مستقیم را می داند . عدم سلامت روان میل به اعتیاد را افزایش داده و اعتیاد سلامت روان را تحت تاثیر قرار می دهد. مراجعه به یک روانشناس نوجوان خوب در مرکز روانشناسی می تواند بهترین انتخاب برای این نوجوانان باشد.

بهترین مشاور نوجوانان برای درمان اختلال روانی در نوجوان چه می کنند؟
-         رفتار درمانی
مراجعه به مشاور روانشناس نوجوان و مشاوره در درمان اختلالات روانی در نوجوانان بسیار موثر است . دکتر روانشناس نوجوان با برقراری ارتباط مناسب و امن با نوجوان از افکار و ریشه مشکلات آنها مطلع شده و با جایگزین کردن افکار مناسب به جای افکار نا سالم به آنها کمک می کند.
-         دارو درمانی
گاهی متخصص مشاور روانشناس نیاز به دارو درمانی را برای کنترل هیجانات و یا نرمال شدن هورمون های بدن نوجوان ، ضروری می داند . استفاده از روانپزشک و روانشناس در این گونه موارد کمک شایانی به نوجوان کرده نوجوان را از بسیاری مشکلات دیگر در امان می دارد . در مواردی دیده می شود که والدین در برابر مصرف دارو توسط نوجوان خود واکنش منفی نشان می دهند که در این موارد مشاوره والدین می تواند به ارائه آگاهی به آنها مفید باشد.
-         درمان کلی نگر
گفتیم که مشاوره والدین خوب به والدین کمک می کند تا درک مناسبی از شرایط نوجوان پیدا کنند . در درمان کلی نگر ، متخصص مشاور نوجوانان نحوه نزدیکی و بر قراری ارتباط با نوجوان را به والدین آموزش می دهد و به آنها کمک می کند تا با اصلاح روابط خود با نوجوان به آنها کمک کنند . ورزش ، رژیم غذایی مناسب ، معاشرت با دوستان مناسب و شرکت در برنامه های هنری از دیگر عوامل تاثیر گذار بر درمان اختلال نوجوانان می باشد.
درمان در زمان مناسب برای نوجوانان بسیار با اهمیت است . والدینی که به دلیل مشغله های مختلف رسیدگی مناسبی به نوجوان خود رسیدگی نمی کنند و از درمان روانشناسی کمک نمی گیرد در بزرگسالی مشکلات متعددی در اجتماع و خانواده برایشان ایجاد می گردد. بسیاری از افرادی که از مشکلات شدید خانوادگی رنج می برند همان نوجوانانی هستند که در زمان مناسب تحت درمان قرار نگرفته اند .
نویسنده : غزاله البهتشی

No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .