Thursday, March 12, 2020

اثر گذاری رنگ ها بر روان انسان

بر خلاف تصور عموم ، رنگ ها بر روان و شخصیت انسانها تاثیرات بسیار زیادی دارند .

بر خلاف تصور عموم ، رنگ ها بر روان و شخصیت انسانها تاثیرات بسیار زیادی دارند . استفاده نا درست از رنگ در مکان ها و جایگاه های مختلف می تواند تاثیرات منفی بر روان افراد بگذارد . تاثیر رنگ ها بر افراد ممکن است خودآگاه و یا ناخودآگاه باشد . افراد بر اساس بازتاب نور و تاثیری که بر ذهن آنها می گذارد ، رنگ ها را به شیوه های مختلف ادراک می کنند . بر اساس تحقیقاتی که در مراکز مشاوره انجام شده ، افراد مختلف در واکنش به رنگ های مختلف متفاوت عمل می کنند و همین مسئله باعث می شود تا افراد غذا ها ، لباس ها و مکان های مختلف را جذاب دیده و یا از آن خوششان نیاید . متخصصین دریافته اند که از رنگ ها می توانند برای رشد خلاقیت و توانمندی ذهنی کودکان نیز استفاده کرد و با کمک رنگ ها باعث پیشرفت ذهنی آنها شد . افرادی در حرفه معماری و دکراسیون داخلی فعالیت می کنند ، دریافته اند که برخی از رنگ ها می تواند باعث ایجاد احساسات مثبت در افراد شده و استفاده از همان رنگ ها در مکانی نا مناسب می تواند باعث افسرده حالی و کسالت در آنها شود .
شایع ترین تاثیرات رنگ های مختلف بر انسان
قرمز : رنگ قرمز رنگی هیجان زا می باشد و می تواند باعث از بین رفتن رخوت و سستی در افراد گردد . افرادی که دچار افسردگی هستند در مرکزروانشناسی غیر حضوری به استفاده از رنگ قرمز تشویق می شوند . البته باشد توجه داشت رنگ قرمز احساساتی که مربوط به خشم ، انتقام ، سکس و عشق نیز هست را شدید تر می کند . استفاده از رنگ قرمز برای افرادی که دچار فشار خون پایین هستند و یا به بیماری های عفونی و ریوی نیز دچار هستند ، نیز توصیه می گردد زیرا باعث بهبود حال آنها می گردد . معمولا از رنگ قرمز در مدارس و محل استفاده کودکان استفاده نمی شود زیرا این رنگ باعث ایجاد آشفتگی و هیجان در آنها شده که باعث می شود تا تمرکز آنها از آموزش منحرف شود .
سبز : رنگ سبز بیان گر زندگی می باشد . همانگونه بهار فصل زایش و زندگی می باشد ، رنگ سبز نیز نشان سرزندگی و خوشبخی است . رنگ سبز حالتی آرامبخش به همراه دارد که برای درمان بسیاری از درد ها از آن استفاده می شود . کسانی که از مشاوره از طریف واتساپ مرکز مشاوره به متخصصین در تماس هستند عنوان می دارند که رنگ سبز در کاهش سردرد های میگرنی ، بی حالی و سستی بسیار موثر است . اما بسیاری از متخصصین بر این باور هستند که افرادی که دچار بیماری هایی همچون ام اس و سرطان هستند بهتر است از رنگ سبز استفاده نکنند زیرا این رنگ باعث پیشروی بیماری آنها خواهد شد . افرادی که به رنگ سبز علاقه دارند معمولا افرادی منطقی می باشند که می توانند اوضاع را به شکل مناسبی مدیریت کنند .
آبی : این رنگ باعث ایجاد آرامش فراوانی می شود . رنگ آبی باعث خستگی نمی شود و می توان آن را به عنوان بارز ترین نشانه صلح و آرامش دانست . رنگ آبی باعث ایجاد تعادل در روان افراد می شود . افرادی که از استرس و اضطراب فراوانی رنج می برند در مراکز روانشناسی تلفنی به استفاده از رنگ آبی در محیط اطراف خود تشویق می شوند . در بسیاری از بیمارستان ها و اتاق های جراحی در کنار رنگ سبز از رنگ آبی استفاده می شود . در مکان های آموزشی نیز استفاده از رنگ آبی توصیه می شود زیرا باعث آرامش کودکان شده و حس مثبتی در آنها ایجاد می کند .
زرد : گرما ، ثروت ، قدرت و توانمندی در رنگ زرد به خوبی نمایان است . رنگ زرد در بسیاری از موارد برای هشدار و خطر نیز استفاده می شود . در دکوراسیون از رنگ زرد برای مکان های کوچک استفاده نمی شود زیرا باعث خستگی و تحریک اعصاب می گردد . رنگ زرد به افراد نیروی زیستن می دهد از همین جهت برای افرادی که دچار افسردگی می باشند بسیار مفید فایده است . رنگ زدر به شکل مستقیم با ذهن افراد ارتباط برقرار می کند و افرادی که دچار اعتماد به نفس پایین می باشند با کمک رنگ زرد می توانند آن را بهبود بخشند .
سفید : همانگونه که رنگ سفید در تمامی رنگ ها وجود دارد ، این رنگ نشانی از ذات و سرشت می باشد . رنگ سفید قدرت های بالقوه در افراد را تقویت کرده و نشانی از پاکی می باشد . در منازل کوچک استفاده از رنگ سفید باعث بزرگ تر نشان دادن فضا می گردد و بسیاری از افراد از آن برای بهتر کردن محیط استفاده می کنند .
سیاه : در بسیاری از موارد از رنگ سیاه به عنوان درمان کننده استفاده می شود . هرچند استفاده از رنگ سیاه به شکل مکرر در لباس و دکوراسیون توصیه نمی گردد اما این رنگ وقتی فرد دچار مشکلات روحی شده می تواند برای وی نوعی آرامبخش باشد . استفاده از رنگ سیاه در کنار رنگ سفید نوعی تعادل بر قرار می کند و باعث اثر گذاری بیشتر آن می شود . رنگ سیاه به معنای شیطانی ، قدرت و سوگواری نیز تعبیه می گردد .
امروزه در بسیاری از کلینیک های روانشناسی تهران از دکوراتور های مجرب استفاده می شود تا فردی که برای مشاوره مراجعه می کند بتواند احساس آرامش و راحتی بیشتری در گفتگو با مشاور داشته باشد . بر اساس روشی که متخصص روانشناس برای درمان استفاده می کند از رنگ های مختلفی هم در اتاق درمان استفاده می شود .
نویسنده : غزاله البهشتی
تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3 

No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .