Monday, January 20, 2020

تاثیر اعتقادات مذهبی بر انسجام خانواده

خانواده به عنوان رکن اساسی در تعلیم و تربیت نیازمند انسجام و آموزه های مناسب می باشد .

خانواده به عنوان رکن اساسی در تعلیم و تربیت نیازمند انسجام و آموزه های مناسب می باشد . در آموزه های دینی توجه بسیار زیادی به خانواده و نقش هر یک از اعضاء آن می شود . در اعتقادات مذهبی توصیه های اخلاقی ، اعتقادی و رفتاری زیادی وجود دارد که افراد با پیروی از آنها می توانند به انسجام بیشتری در یک خانواده دست یابند . افرادی که به مرکز مشاوره خانواده مراجعه می کنند از عقاید و باور های گوناگون می باشند اما مشاهده می شود افرادی که باور های مذهبی خود رابه شکل صحیح انجام می دهند خانواده هایی با رضایتمندی بالاتری دارند . توجه ادیان دینی به محبت ، اخلاق و رفتار باعث شده تا مسیر حرکت انسان برای رسیدن به سعادت و آرامش روشن باشد . باور های مذهبی باعث احساس آرامش و لذت در زندگی می گردد و افراد را از حیرانی و بی پناهی در دنیا رها می کند . چه بسیار افرادی که از نظر مالی دارای رفاه بسیار خوبی می باشند اما از نظر آرامش روانی و استحکام خانوادگی ، شرایط دشواری را تجربه می نمایند . این افراد با عدم توجه و نداشتن مسیر مناسب باعث از بین رفتن زندگی خانوادگی خود می شوند .
باور های دینی انواع مختلفی دارد که به چند نمونه آن اشاره می کنند :
-         اعتقاد به خدا : اعتقاد به وجود خدا باعث می شود تا زندگی افراد هدفدار باشد . افرادی که باور به وجود خداوند دارند با احساس حمایتی که از وجود خداوند می گیرند احساس قدرت و توانمندی را تجربه می نمایند . این افراد همواره تلاش می کنند تا مسیر حرکت خود را چه در زندگی خانوادگی و چه در زندگی اجتماعی ، به سمتی حرکت دهند که رضایت خداوند در آن قرار داشته باشد . در تحقیقات انجام شده روانشناس خانواده در تهران به این نتیجه رسیده اند که هر چقدر باور فرد به خداوند بیشتر باشد ، بیشتر در مقابل مشکلات ، سختی ها ، ترس و غم از خود مقاومت نشان می دهند زیرا این افراد باور دارند کسی در کنار آنها می باشد که همواره در صدد حمایت از آنها است .
-         اعتقاد به امامت : دومین رکن اساسی دین اعتقاد به وجود راهنمایی می باشد که خداوند برای هدایت در اخیار انسان ها قرار داده . همانگونه که در بهترین کلینیک روانشناسی کودک بر نقش یادگیری کودکان از والدین بسیار توجه می شود . یادیگیری انسان ها از الگوی رفتاری پیامبران و امامان نیز بسیار مورد توجه است . در واقع می توان دنیا را یک دستگاه ناشناخته در نظر گرفت که توسط خداوند خلق شده است برای استفاده انسان ، روش استفاده از این دستگاه توسط یک فرد آگاه به انسان ها ارائه می گردد که همان پیامبران و امامان می باشد و انسان ها می توانند با کمک یادگیری از شیوه آنها به سعات نائل شوند . توجه ائمه به خانواده و حقوق همسر و فرزند در امور دینی بسیار زیاد است که متاسفانه امروزه برای آن که افراد را نسبت به امور مذهبی سرد نمایند با اشتباه نشان دادن این آموزه ها باعث از هم گسستگی خانواده ها می گردند .
اهمیت اخلاق در استحکام روابط خانوادگی
یک خانواده از دو رکن اصلی که زن و مرد می باشد تشکیل می شود . زن و مرد با ایجاد فضایی مناسب و پیروی از اصول اخلاقی می توانند باعث رشد فرزندان خود با خصوصیات اخلاقی مناسبی گردند . چنانچه ازدواج یک زوج تنها بر اساس تمایلات جنسی صورت گیرد پس از مدتی احساس تکراری بودن و سردی در روابط آنها پدید می آید . اما وجود محبت و اجراء حقوق انسانی در مقابل هم باعث می شود تا یک زوج بتوانند به سعادت و خوشبختی دست یابند . در اسلام برای آن که یک خانواده به خوشبختی دست یابند به دختران و پسران توصیه می شود تا همسر خود را بر اساس ویژگی ، ایمان و اخلاق برگزینند . زیرا وجود این دو ویژگی باعث می شود تا افراد در همه موارد رفتار مناسب و مورد تائید خداوند را مد نظر قرار دهند . استحکام روابط زناشویی نیامند ایجاد حس رضایت مندی در دو طرف می باشد که با تلاش و کوشش به دست می آید .
یکی از موضوعات دیگری که در ازدواج اخلاق مند به آن توجه می شود ، مطلق نبودن انسان از نظر ارتکاب به خطا می باشد . افراد همه دارای ضعف هایی در زندگی می باشند که اگز تصور کنند خود خالی از اشتباه یا طرف مقابل بدون عیب است ، میزان توقع خود را از شرایط زندگی بسیار بالا برده و در صورت مواجه شدن با خطا در خود و یا شریک زندگی خود احساس شکست شدیدی را تجربه می نمایند . در صورتی که اگر به این خصلت انسانی توجه گردد ، بخشش و گذشت در یک خانواده معنا و مفهوم یافته و اعضاء خانواده سعی می نمایند تا یکدیگر را حمایت نموده تا به رفع مشکل به وجود آمده بپردازند .
متخصصین معتقد هستند اخلاق خوب قابلیت سرایط را دارد . زن و مردی که در زندگی مشترک خود با صمیمیت و همراهی با یکدیگر رفتار می کنند این خلق خود را به فرزندان انتقال می دهند . مردی که تلاش می کند حامی خانواده خود باشد در زمان مشکلات و سختی ها از حمایت خانواده بهره مند می گردد که به نوعی می توان آن را سرمایه گذاری گذشته وی در نظر گرفت .
در مراکز مشاوره به دلیل حساسیت هایی که مراجعین به مسائل مذهبی دارند ، یک روانشناس متخصص اعتقادات مذهبی خود را در روند درمانی دخالت نمی دهد اما به موضوعات اعتقادی یک خانواده توجه کرده و تلاش می کند تا بر اساس باور ها و اعتقادات آنها بهترین راه حل و آگاهی را به اعضاء خانواده برای داشتن زندگی بهتر ارائه دهد .  
نویسنده : غزاله البهشتی
تلفن : 22593216 – 22795735


آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3 

  

No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .