Sunday, September 22, 2019

توجه به چه نکاتی برای ازدواج ضروری می باشد ؟ و روانشناس خانواده نقاط آسیب رسان به خانواده را چه می داند ؟


در مرکز مشاوره همواره به افراد یادآوری می شود که اهمیت ازدواج تنها برای خود افراد نیست بلکه در یک ازدواج یک خانواده مورد اهمیت قرار می گیرد . زندگی هر یک از افراد ، خانواده های آنها و فرزندانی که از این خانواده به وجود می آیند همگی تحت الشعاع انتخابی می باشد که افراد در
ابتدا انجام می دهند . مشاوره ازدواج این امکان را به افراد می دهد تا با آگاهی از مسائل مختلفی که در طول زندگی مشترک با آن رو به رو می شوند ، معیار های مناسب برای انتخاب همسر را درک نموده و به ویژگی های شخصیتی فردی که تصمیم به ازدواج با وی نموده اند توجه ویژه ای نمایند .
 مشاور پیش از ازدواج مواردی را در مرکز مشاوره روانشناسی مشاهده می کنند که افراد به دلیل روابط پیش از ازدواج با وجود مشکلاتی که طرف مقابل خود دارد تصمیم به ازدواج می گیرند . و فکر می کنند با تلاش می توانند باعث تغییر در طرف مقابل شوند . در این مطلب سعی می نماییم تا نقاط آسیب رسانی که باعث برهم خوردن زندگی مشترک افراد می شود را بیان کنیم :
-         خشونت : روانشناس خانواده خشونت در افراد را یکی از اساسی ترین نقاط ضعف افراد می داند . زندگی با فرد عصبانی ، تنش و هراس را در خانواده افزایش می دهد . منظور از خشونت بنا بر نظر مشاور خانواده ، عصبانیت و خشم طبیعی نمی باشد بلکه مقصود خشونتی غیر طبیعی که باعث می شود فرد در موقعیت های مختلف نتواند خود را کنترل نماید . روانشناس قبل ازدواج در کلینیک روانشناسی برای آن که افراد متوجه شوند طرف مقابل می تواند خود را کنترل نماید یا خیر به افراد پیشنهاد می کند تا موارد زیر را مورد بررسی قرار دهند :
1-    افراد پرخاشگر چنانچه کوچکترین چیزی مطابق میل آنها پیش نرود به شدت خود را بر سر افرادی که کنار آنها هستند تخلیه می کنند .
2-    این افراد معمولا بسیار بی حوصله و کم طاقت هستند و توانایی منتظر بودن را نداشته و این کار حتی در موارد ساده مثل ترافیک یا پشت گوشی تلفن خود را نمایان می کند .
3-    چنانچه کار ساده ای از افرادی که دچار خشونت هستند بخواهید این افراد به شدت حالت تدافعی گرفته و با آن مخالفت می کنند .
4-    تغییرات خلقی در این افراد از حالت مهربان و صمیمی به سرعت به وضعیت عصبانی تغییر می کند .
بهترین روانشناس ازدواج تشخیص افرادی که دچار خشونت می باشند را نسبت به دیگر اختلالات روانی ساده تر می دانند و افراد با توجه به این نشانه ها می توانند به راحتی ان را تشخیص دهند .
-         اعتیاد به کنترل دیگران : یکی از موضوعات دیگری که از نظر دکتر روانشناس ازدواج در کلینیک مشاوره می تواند به خانواده آسیب های جدی وارد کند اعتیاد به کنترل دیگران است . این افراد در روابط خود با شریک زندگی بسیار حساس و سخت گیر هستند و دائما از رفتار و اعمال طرف مقابل انتقاد می کنند معمولا دچار این ویژگی شخصیتی هستند . این افراد چنانچه احساس کنند بر امور کنترل کافی ندارند معمولا دچار رنج و عصبانیت می شوند .
دکتر روانشناس خانواده بر این اعتقاد است که این افراد در دوره کودکی معمولا تحت شرایطی رشد یافته اند که بزرگتر ها آنها را تحت کنترل شدید قرار داده اند و باعث ضعف و آسیب پذیری قراری شده است که این افراد با خود گذاشته اند تا هرگز به کسی اجازه ندهند کنترل امور از دستشان خارج شود . از همین رو بهترین مشاوران استفاده از مشاوره کودک را به اکثر والدین توصیه می کند تا آنها با آموزش شیوه های صحیح فرزند پروری از آسیب به کودکان خود پرهیز کنند .
-         اختلالات جنسی : از مهمترین نقطه ضعف های مهلک در زندگی مشترک می توان به وجود اختلالات جنسی اشاره نمود . اختلالات جنسی را می توان در سه گروه طبقه بندی کرد :
1-    عدم عزت نفس و نجابت جنسی : در این حالت فرد در روابط جنسی خود دچار نوعی سردی و خجالت می باشد که روانشناس سکس تراپی انتخاب نو این مسئله را معمولا ریشه دارد در فرهنگ خانوادگی افراد می داند که رابطه جنسی را امری گناه آلود و بد ، برای فرزندان خود معرفی کرده اند . باربارا دی آنجلیس یکی از نویسندگان و روانشناسان معروفی می باشد که در کتاب های متعدد خود بسیار در این زمینه فعالیت نموده و آگاهی های خوبی به افراد ارائه نموده است .
2-    اعتیاد و اشتغال ذهنی مدام به رابطه جنسی : یکی از اختلالاتی که باعث می شود تا افراد در رابطه جنسی خود دچار مشکلات فراوانی باشند اعتیاد به رابطه جنسی و استفاده از فیلم ها و مجلات پرونوگرافی می باشد . معمولا همسران افرادی که دچار اعتیاد جنسی هستند متهم به سرد مزاجی و بی میلی جنسی هستند در حالی که تشخیص این اختلال جنسی توسط مشاور سکس تراپی در بهترین مرکز روانشناسی می تواند آنها را از این فشار آزاد نماید .
3-    مشکل اجرای عمل جنسی : مشکلات مربوط به انزال و نعوظ ی، ترس از صمیمیت در رابطه جنسی یا اختلال در رسیدن به اوج لذت جنسی معمولا ریشه های روانی دارد و در بهترین مراکز مشاوره ، متخصص سکس تراپی با یافتن علل این مسئله می توانند تا به افراد کمک کنند این مشکل را حل نموده و از زندگی جنسی عادی بهره مند شوند .
نویسنده : غزاله البهشتی

No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .