Tuesday, July 9, 2019

5 روش مقابله با پرخاشگری کودکان از نظر بهترین مشاور کودک


بهترین مشاور کودک پرخاشگری را یک واکنش نگران کننده برای والدین می داند که در آنها احساس استیصال و اضطراب ایجاد می کند. پرخاشگری نوعی رفتار ناسازگارانه با محیط است که از عدم کنترل خشم ایجاد می شود. روانشناس خانواده انتخاب نو مشاوره کودک را برای خانواده هایی که کنترل خشم صحیح را بلد نیستند پیشنهاد می کند زیرا این عدم کنترل خشم در کودکان می تواند آسیب های جدی در بزرگسالی به کودک وارد آورد.
دلایل پرخاشگری در کودکان از نظر روانشناس کودک در مرکز روانشناسی
-         عوامل ژنتیکی :
برخی از عوامل پرخاشگری به دوره رشدی کودک ارتباطی ندارند و ارثی هستند این عوامل باعث می شوند تا برخی از کودکان نسبت به برخی دیگر پرخاشگر تر باشند.
-         رفتار والدین:
یکی از مهمترین دلایل از نظر بهترین روانشناس کودک رفتار والدین نسبت به کودک و نسبت به یکدیگر است. دکتر روانشناس کودک در کلینیک روانشناسی با مصاحبه با والدین می تواند ریشه های پرخاشگری در کودکان را استخراج نماید. والدینی که رفتار پرخاشگرانه از خود نسبت به کودک نشان می دهند یا در زمان پرخاشگری کودک سریع او را به خواسته هایش می رسانند ، این رفتار را در کودک خود تقویت می کنند.
-         استرس و اضطراب :
یکی دیگر از دلایل پرخاشگری در کودکان می تواند وجود اضطراب و استرس در کودک باشد. مشاور کودک خوب معتقد است با وجود آن که والدین فکر می کنند کودکان چیزی از مشکلات آنه سر در نمی آورند اما کودکان نیز به نوبه خود دچار نگرانی از وضعیت معیشتی و مالی خانواده می گردند. این استرس ممکن است به دلایل دیگری همچون عدم توانایی در ایجاد ارتباط با همسالان و مسئولین مدرسه نیز باشد.
-         بازی ها و برنامه های تلویزیون :
یکی از شایع ترین دلایل برای خشونت در کودکانی که برای مشکل پرخاشگری توسط والدین به کلینیک مشاوره خانواده آورده می شوند ، عدم کنترل والدین بر استفاده آنها از تلویزیون و بازی های کامپیوتری است. این برنامه ها که در اکثر موارد محتوایی خشونت آمیز دارد بر روان کودک تاثیر گذاشته و باعث بروز خشونت در آنها می گردد.
بهترین مشاور کودکان چه پیشنهادی برای مقابله با پرخاشگری در کودکان ارائه می دهد؟
1-    برخورد مناسب :
روانشناس کودک خوب از والدین می خواهند تا در زمان پرخاشگری کودکان آرامش خود را حفظ نموده و خونسردی خود را از دست ندهند. رفتار والدین می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کودک داشته باشد. والدینی که دائما از واژه بچه بد ، خنگ یا از این قبیل کلمات برای کودک خود استفاده می کنند تنها به عزت نفس او آسیب می زنند و کمک دیگری در یادگیری کنترل کودک نمی نمایند.
2-    وضع قوانین:
ایجاد و عنوان قواعد و قوانین به شکل جدی برای کودکان ضروری است. مشاور خوب کودک در کلینیک روانشناسی به والدین نشان می دهد که چگونه با محبت اما قاطعانه قوانینی برای کودک قرار داده و بر اساس آن رفتار نمایند. کودکان ذهنی ساده دارند . عنوان واضح خواسته ها به آنها کمک می کند تا درک بهترین نسبت به آن بیابند.
3-    بازخورد به موقع :
در بسیاری از موارد والدین ترجیح می دهند در یک زمان مناسب و حتی گاهی خارج از جمع به کودک خود واکنش نشان دهند اما متخصص روانشناس کودک به در مشاوره والدین برخورد قاطع و سریع را تایید می نماید. برای بازخورد منفی نسبت به اشتباه کودک نباید از کتک زدن و یا داد زدن بر سر کودک استفاده کرد بلکه والدین می توانند با آموزش مهارت های چشمی به این توانایی دست یابند.
4-    روشهای مناسب برای بروز خشم به او یاد دهید:
در مرکز روانشناسی انتخاب نو تنها در جلسه مشاوره به کودکان پرداخته نمی شود بلکه مشاوره والدین خوب هم انجام می گیرد. بسیاری از والدین خود توانایی مدیریت خشم خود را ندارند . متخصص مشاور کودک به این مهارت در والدین توجه می کند و سپس به تغییرات رفتاری کودک می پردازد.
5-    تشویق
یکی از شیوه هایی که در بسیاری از موارد بر کودکان تاثیر بسیار زیادی دارد تشویق کودکان است .  مشاور روانشناس کودک از والدین می خواهد در مقابل کنترل رفتاری کودک حتما تشویق مناسب استفاده کنند تا کودک احساس نکند تغییراتش برای والدین بی اهمیت است.
نویسنده : غزاله البهشتی
تلفن تماس مرکز مشاوره خانواده انتخاب نو: 02122593216

No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .