Sunday, June 16, 2019

مشاوره خانواده چه کمکی به برقراری ارتباط سالم در بین افراد خانواده می نماید؟


مشاوره خانواده وجود اختلاف و بحث و جدل در خانواده را امری طبیعی می داند زیرا هیچ فردی با ویژگی ها و خصوصیات مشابه با دیگری در هیچ خانواده ای یافت نمی شود. مشاور خانواده خوب در بهترین مرکز مشاوره خانواده هایی را که هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند را ناسالم و چار مشکلات عمیق روانشناختی می داند . در واقع مشکلات بین افراد در خانواده فرصت خوبی برای آموختن شیوه های محکم کردن روابط در مرکز روانشناسی توسط بهترین روانشناس خانواده می باشد.
کلینیک روانشناسی انتخاب نو با همت اساتید برجسته ای همچون آقای دکتر تابع جماعت و خانم دکتر باقری راه اندازی گشته است این کلینیک مشاوره خدمات ویژه ای در زمینه خانواده ارائه می دهد که نمونه هایی از آن را در این مطلب بیان می کنیم.
1-    مشاوره گروهی : روانشناس خانواده خوب در بهترین مراکز مشاوره به خانواده به شکل یک کل تمرکز می نماید و تلاش می کند تا شیوه های بر قراری ارتباط را به آنها بیاموزد . بر قراری ارتباط به وسیله گفتن و شنیدن اولین و با اهمیت ترین راه برای برقراری ارتباط بین زوجین می باشد. متخصص روانشناس خانواده حتی جر و بحث را سازنده و مفید می داند.
دکتر روانشناس خانواده شنیدن و گفتن خوب را دارای چه ویژگی هایی می داند؟
فن شنیدن یک هنر می باشد که در آن فرده شنونده به تمامی کلمات و حالات در طرف مقابل توجه و تمرکز دارد. بهترین مشاور خانواده برای شنوده خوب بودن به افراد پیشنهاد می کند تا زمانی که یکی از افراد مشغول صحبت کردن می باشد انجام فعالیت های دیگر را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر روی فرد گذارند. به فردی که صحبت می کند اجازه دهند تا صحبت خود را تمام کرده و به میان کلام او وارد نشوند حتی اگر کاملا مطلع هستند که فر سخنگو چه چیزی را می خواهد بیان کند. واکنش های فیزیکی همچون تمسخر و بی احترامی های رفتاری می تواند تاثیرات منفی بر فردی که مشغول به صحبت می باشد داشته باشد.
فن گفتن خود نیاز به توجه به نکات زیادی دارد. در بسیاری از موارد افراد توقع دارند تا دیگران ذهن خوانی کرده و مقصود و منظور آنها را بی آن که به زبان آورند متوجه شوند. مشاور خانواده خوب در کلینیک های روانشناسی از افراد می خواهد تا در جلسه مشاوره قصد و هدف صحبت خود را شفاف بیان کنند و در صحبت های خود از بیان انتقاد و زیر سوال بردن دیگر افراد خود داری کنند. متاسفانه در بسیاری از خانواده ها اعضاء خانواده تلاش می کنند تا با مقصر دانستن دیگر افراد میزان بار روانی خود را کاهش داده و به دنبال مقصر بگردند.
همدلی کردن در روند گفتگو بسیار با اهمیت می باشد . مشاور خوب خانواده از افراد می خواهد تا همانگونه که با دوست خود صحبت می کنند و تلاش می کنند تا با درک کردن حالت های او و ایجاد امنیت و آرامش حال خوبی را برایش فراهم کنند در صحبت کردن با اعضاء خانواده خود نیز این قواعد را رعایت نمایند. وقتی فردی که مشغول صحبت می باشد وقتی احساس امنیت از افراد خانواده دریافت کند به راحتی می تواند درباره ترس ها ، نگرانی ها و مشکلات خود صحبت کنند و این صحبت های شفاف باعث نزدیکی هر چه بیشتر اعضاء خانواده با یکدیگر می شود.
روانشناس خوب خانواده در کلینیک مشاوره در بحران ها مختلف خانوادگی همچون مشکلات زوجین ، طلاق یا فوت و مشکلات کودکان همچون اعتیاد و... بسیار اثر گذار می باشد . وجود یک متخصص روانشناس خانواده در کنار اعضاء می تواند امنیت خانواده را تضمین کرده و به اطمینان خاطری برای خانواده ایجاد کند.
2-    کارگاه های روانشناسی خانواده و گروه درمانی : مشاوره خانواده انتخاب نو کارگاه های روانشناسی خانواده را آموزش خانوادگی بسیار موثر می داند . افراد با شرکت در این دوره های روانشناسی می توانند با بخش های مختلف زندگی آشنا شده و با قرار گرفتن در محیط آموزشی پیش از وقوع اتفاقات مهارت برقراری ارتباط سالم را بیاموزند. گروه درمانی گامی فراتر رفته و به افراد کمک می کند تا با قرار گرفتن در میان افرادی با مشکلات و ویژگی های مشابه از دیدگاه دیگری با مسائل آشنا شوند.
مبحث ازدواج و خانواده چنان پیچیده می باشد که در بهترین کلینیک های مشاوره از بهترین متخصصین استفاده می شود. انتخاب مشاور خانم یا مشاور آقا بنا بر تمایل زوجین انجام می گیرد و متخصص مشاور خانواده وظیفه دارد تا با ایجاد احساس امنیت در افراد آنها را به بر قراری ارتباط بهتر و بیان مشکلات بدون مخفی کاری ترغیب نمایند. مشاور روانشناس خانواده راز دار مسائل هر یک از افراد می باشد و وظیفه دارد در صورت عدم تمایل فرد مسائل بازگو شده را نزد خود نگه دارد.
نویسنده : غزاله البهشتی
تلفن : 88593216
        22607317

No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .