Saturday, June 15, 2019

مشاوره والدین و آموزش رفتار با کودکان استثنایی در کلینیک های روانشناسی

مشاوره والدین در کلینیک های روانشناسی خوب به مبحث کودکان استثنایی در حیطه آموزشهای رفتاری و تغییرات باور روانی توجه می نماید . کودکان استثنایی شامل کودکانی می شود که شرایط و ویژگی های مشابه با کودکان عادی را ندارند . روانشناس کودک ، کودکان کم هوش ، کودکان با هوش و کودکانی که دارای نقص جسمانی یا ذهنی هستند را  جزء کودکان استثنائی شناسایی می کنند . این کودکان از نظر مشاور کودک نیاز به توجه و رسیدگی های خاصی دارند که چنانچه والدین با روانشناس کودک خوب در مرکز روانشناسی همکاری نمایند ، این کودکان می توانند از یک زندگی طبیعی بهره مند شوند.
درجه بندی نارسایی ذهنی از نظر بهترین روانشناس کودک
-         نارسایی ذهنی خفیف : این کودکان دچار مشکلات حاد نیستند و بهترین روانشناس کودک این کودکان را نیازمند استفاده از خدمات خاص نمی دانند . این کودکان معمولا توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان و مهارت های اجتماعی را به میزان لازم کسب نموده و در بزرگسالی توانایی خودکفایی را دارند.
-         نارسایی ذهنی متوسط : متخصصین روانشناس کودک این کودکان را نیازمند کمک های خانواده و همراهی متوسط می دانند . این کودکان با حمایت نزدیکان توانایی دست یابی به اهداف خود را خواهند داشت.
-         نارسایی ذهنی شدید : این گروه از افراد نیاز به آموزشهای خاص و استقاده از مشاوره کودک خواهند داشت تا مهارت های اولیه را آموزش ببینند اما با همراهی والدین و همکاری آنها این گروه از کودکان در بزرگسالی می توانند کارهای ساده را به تنهایی انجام دهند .
-         نارسایی ذهنی عمیق : ناتوانی این کودکان بسیار زیاد می باشد و معمولا توانایی آنها به دلیل مشکلاتی همچون ، معلولیت ذهنی یا نقیصه عقلی می باشد . این کودکان بر اساس نظر دکتر روانشناس کودک در کلینیک روانشناسی از ابتدای تولد با نقص ذهنی متولد شده اند و توانایی منطبق کردن ذهن خود با محیط را ندارند .  
مشاور کودک انتخاب نو مشاوره والدین را برای کودکانی که دچار مشکلات روحی و نواقص جسمانی می دانند بسیار موثر می دانند . بسیاری از والدین به دلیل عدم آگاهی کافی واکنش های مناسبی از خود نشان نمی دهند و باعث بروز مشکلات شدید تر برای کودک می گردند . معمولا والدین پیش از مراجعه به پزشک متخصص از معلولیت کودک خود اطلاعی ندارند و بعد از اطلاع یافتن از آن معمولا واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند .
واکنش های شایع والدین از نظر بهترین مشاور کودک کدامند؟
-         احساس گناه و عذاب : شایع ترین واکنشی که دکتر روانشناس کودک در والدین مشاهده می کند احساس گناه و مخصوصا عذاب وجدان مادر ، کودک می باشد . معمولا این والدین مشکل کودک را به عدم توجه کافی به مسائل بهداشتی مادر در دوران بارداری و یا حتی مصرف داروهای ضد بارداری پیش از بارداری مادر نسبت می دهند و با احساس فشار و ناراحتی شدیدی دست به گریبان می گردند. این احساس ممکن است باعث شود تا والدین واکنش های نامناسبی نسبت به کودک خود بروز دهند . برخی از این خانواده ها با هزینه کردن برای کودک و یا بردن کودک به مراکز نگهداری تلاش می کنند خود را از احساس گناه آزاد کنند.
-         انکار واقعیت : بهترین مشاور کودک در کلینیک مشاوره انتخاب نو به وفور خانواده هایی را مشاهده می کنند که با عدم پذیرش مشکل کودک خود دست به گریبان هستند . این والدین وقتی با مشکلات کودک خود مواجه می شوند سعی در انکار حقیقت می نمایند . برای توجیه کم توانی کودک خود دلایل بسیار زیادی را تولید می کنند .
-         اضطراب و نگرانی : معمولا تمامی والدینی که با ناتوانی یا کم توانی کودک خود رو به رو می شوند دچار نگرانی و اضطراب می گردند . بهترین روانشناس کودک بیشترین زمان نگرانی در والدین را زمانی مشاهده می کند که آنها متوجه می شوند کودکشان نمی تواند همچون کودکان دیگر به فعالیت های عادی بپردازند و در کنار کودکان عادی آموزش ببینند. برخی از این والدین تلاش می کنند تا به هر شکلی که هست کودک خود را به حد کودکان عادی رسانده و برای این امر باعث خستگی روانی و ناسازگاری در کودک خود می گردند.
-         برون فکنی یا فرافکنی : از واکنش هایی که والدین در صورت مواجه شدن با کودکی دارای اختلالات روانی از خود بروز می دهد می توان به فرافکنی یا برون فکنی اشاره نمود . این والدین تلاش می کنند تا خود را عاری از هر گونه اشتباه نشان داده و مشکلات کودک را تحت عوامل اجتماعی و نقایص وسایل درمانی بدانند . مشاور کودکان در مواردی مشاهده می کنند که این والدین به افسردگی ، جابه جایی یا خشم و ترس روی می آورند .
مشاوره والدین خوب به والدین در پذیرش مشکلی که کودک دارد یاری می کند و راه هایی که بهتر است والدین از آن استفاده کند تا کودک با وجود اختلالاتی که دارد بتواند توانمندی لازم برای یک زندگی عادی و رفع نیاز روزمره خود را به دست آورد . کلینیک مشاوره روانشناسی انتخاب نو سعی در گرد آوری تمامی متخصصین مربوطه و فراهم کردن فضاهای مورد نیاز برای بهترین مشاوره کودک نموده تا کودکانی که دچار انواع مشکلات و اختلالات روحی و روانی هستند بتوانند از بهترین خدمات مشاوره کودک استفاده کنند . مشاوره والدین خوب یکی از زیر مجموعه های مشاوره کودکان می باشد که در این مرکز روانشناس ارائه می گردد.
نویسنده : غزاله البهشتی
تلفن تماس مرکز مشاوره انتخاب نو: 02122593216

No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .