Thursday, June 13, 2019

مشاوره نوجوان و راهنمایی برای شکل گیری هویت اخلاقی در مرکز روانشناسی


مرکز روانشناسی همواره با والدینی رو به روست که نیاز به مشاوره نوجوان برای شکل گیری مناسب هویت اخلاقی برای نوجوان خود دارند .
از نظر مشاور نوجوان خوب در کلینیک مشاوره ، نوجوانی که به شکل صحیح رشد نموده است دیگر نمی تواند تنها به ملاک های والدین برای مفاهیم خوبی و بدی بسنده کند و تلاش می کند تا این مفاهیم را به صورت صحیح از راه تجربه و تعلق خود به دست بیاورد. بهترین مشاور نوجوان به والدین پیشنهاد می کنند تا تنها راه ارتباطی با نوجوان را نگه داشته و با صحبن کردن با نوجوان به آنها آگاهی دهند و سعی نکنند تا با استفاده از تنبیه و اجبار نوجوان را مجبور به پذیرش ایده ها و باور های خود کنند.
 مشاور خانواده انتخاب نو مشاوره نوجوان را برای یافتن ارزشهای خانوادگی ضروری می دانند. یکی از مسائلی که در اوایل مرحله کشف هویت برای نوجوانان ایجاد می شود تصویر ذهنی از ظاهر خود می باشد . ظاهر هر فرد اولین و اثر گذار ترین بخشی می باشد که هر فرد با آن رو به رو می شود و یکی از عواملی است که احساس خوب بودن و مورد علاقه بودن را برای افراد به ارمغان می اورد. بهترین مشاور نوجوان پیامهای مثبت بیرونی را عامل تقویت عزت نفس در نوجوانان می دانند و رسیدن به ظاهر خود تنها راه دستیابی به آن می باشد . در مواردی متخصص روانشناس در کلینیک روانشناسی انتخاب نو مشاهده می نماید که تصوید ذهنی نوجوان با ظاهر فرد متفاوت است . یعنی باور و احساس درونی فرد نسبت به جسم خود منفی و غیر سالم می باشد.
نشانه های خودپنداری منفی چیست ؟
در این حالت نوجوان نمی تواند مشکل خود را هر چند جزئی پذیرفته و با ویژگی ظاهری خود احساس راحتی نمی نماید. مشاور نوجوان خوب مشاهده می کند این مسئله چنان ذهن فرد را درگیر می نماید که زندگی اجتماعی و فردی نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد. این خودپنداری منفی به شکل طبیعی در دختر و پسران وجود داشته و به مرور زمان از بین خواهد رفت. هلت اصلی بروز این خودپنداری منفی تغییرات دوران بلوغ و رشد جسمانی نوجوان می باشد. این تغییرات برای نوجوانانی که از آنها آگاهی کافی ندارند بیشتر احساس ناخوشایندی را به همراه دارد.
اصلاح خودپنداری منفی چگونه ممکن است؟
-         آموزش :  روانشناس نوجوان در مرکز مشاوره خانواده آگاهی دادن به کودک و نوجوان را یکی از بهترین راه هایی می دانند که در اصلاح خودپنداری منفی موثر است. والدین می توانند با صحبت کردن با کودکان درباره روند رشد و گذرا بودن یا قابل بهبود بودن نشانه های بلوغ همچون : جوش ، متناسب شدن اندام و برطرف کردن بو ، به نوجوان احساس آرامش دهند.
-         عنوان واقعیت در مقابل تصورات : بسیاری از مجلات و برنامه های مختلف تلویزیونی از مدلهایی در برنامه های خود استفاده می کنند که کاملا بی نقص هستند . نشان دادن تفاوت بین حقیقت و تصوراتی که این برنمه بر ذهن نوجوانان تاثیر گذار است از نظر مشاور نوجوان خوب می تواند کمک بزرگی برای آنها باشد.
-         تلقین و تغییر بینش : بهترین دکتر روانشناس نوجوان به والدین پیشنهاد می کنند تا در مقابل ویژگی های ظاهری منفی که نوجوان درباره خود بیان می کند ویژگی های مثبت او را بیان کنند. همچنین بیان نکات منفی در مقابل حالات بدتر می تواند موثر باشد . صورت مثال نداشتن چشمانی زیبا در مقابل داشتن بینایی.
روشهای تقویت اعتماد به نفس در شکل گیری هویت اخلاقی نوجوانان بسیار با اهمیت می باشد . مشاوره نوجوان در زمینه های مختلفی والدین را یاری می کنند تا با همراهی مناسب این شکل گیری را ایجاد نمایند. نوجوانان در دوره بلوغ دچار نوعی سرگشی و گژ خویی می گردند و چنانچه والدین برخورد مناسبی در مقابل حالات نوجوان نداشته باشند آنها را به سمت خانواده گریزی و چه بسا وابسنگی به افراد نا سالم و حتی اعتیاد سوق دهد . والدین باید درک نمایند نوجوان در دوره دلوغ خود دچار آشقتگی های فراوان هورمونی می باشد که عدم توجه مناسب به آن آسیب های جبران ناپذیری در بر خواهد داشت.
از جمله اختلالاتی که نوجوانان احتمال بروز آن را دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود:
بد شکلی یا هراس زشتی : این اختلال روانی یک بیماری جدی و خطرناک می باشد که دکترروانشناس نوجوان در مرکز مشاوره روانشناسی انتخاب نو آمار اقدام به خودکشی بالایی درباره آن مشاهده می کند. این اختلال روانی نوعی وسواس به زیبایی محسوب می شود که فرد بدون داشتن نقص ظاهری خاصی تصورات وحشتناکی درباره تغییرات خود در ذهن دارد. تغییرات شدید دوران بلوغ ، فرهنگ نا مناسب ، خجالت و استعداد ژنتیکی از عواملی هستند که احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند. روش های حساسیت زدایی در کلینیک روانشناسی برای درمان این اختلال معمول موثر واقع می شود.
بی اشتهایی عصبی : اختلال در خوردن از جمله بیماری های شایع در میان نوجوانان است . دختران نوجوان معمولا بیشتر دچار این نوع اختلال می گردند اما وجود این اختلال در نوجوانان پسر و بزرگسالان نیز مشاهده می شود. عوامل مستعد کننده در اختلال بی اشتهایی عصبی مانند بیشتر بیماری های روانی ، عوامل ارثی و محیطی می باشد . در دختران این اختلال به دلیل فشار های اجتماعی که دختران زیبا را جذاب تر می دانند بیشتر دیده می شود و چنانچه آنها در خانواده هایی نیز باشد که این مسئله را برای نوجوان تاکید می کنند حالات روانی نوجوان شدید تر می گردد. متاسفانه این اختلال باعث کم خونی ، پوکی استخوان ، اختلالات جنسی و گوارشی و مشکلات پوست و مو می شود . درمان این بیماری با کمک متخصص روانشناس نوجوان به سادگی امکان پذیر است .
کنترل مناسب معاشرین نوجوان و همراهی مسئولین و مشارو مدرسه در درمان نوجوانان می تواند بسیار اثر گذار باشد . داشتن روابط سالم با همسالان برای نوجوانان ضروری می باشد و والدین می توانند با ابراز دوستی و ایجاد فضایی صمیمی نوجوان خود را تشویق به بر قراری ارتباط با آنها و آشنا نمودن نوجوان با فضایی که در آن قرار دارد بنماید. دکتر روانشناس نوجوانان در مرکز مشاوره با همراهی نوجوان و گوش دادن به احساسات و هیجانات نوجوان می تواند در جلب اطمینان آنها به موفقیت رسیده و در قالب روابط دوستانه پیشنهاداتی به آنها برای انتخاب راه های صحیح ارائه دهند.
نویسنده: غزاله البهشتی
تلفن تماس مرکز مشاوره انتخاب نو: 02122593216


No comments:

Post a Comment

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .