Tuesday, October 8, 2019

6 دلیل شایع برای بروز اختلالات و انحرافات جنسی در کودکان و نوجوانان از نظر روانشناس کودک


در مرکز مشاوره همواره به والدین درباره نقش تربیتی که آنها برای کودکان خود دارند ، گفته می شود . ارتباط بر قرار کردن نزدیک با کودک و نوجوان و صحبت درباره رفتار های جنسی از وظایف اصلی والدین می باشد . کودکان در طی فرایند رشد خود متوجه تغییراتی که
در جسم آنها پدیدار می گردد می شوند و نسبت به تفاوت بدن خود با خواهر و یا برادر کنجکاوی می کنند ، این کنجکاوی طبیعی بوده و نیاز به راهنمایی صحیح والدین دارد زیرا در صورتی که والدین برخوردی خشن و شدید نشان دهند تنها کودک را کنجکاو تر کرده و آنها را نسبت به این مسئله حساس تر می نمایند . برای بیان مسائل جنسی روانشناس کودک به والدین پیشنهاد می کند تا از بیان غیر مستقیم استفاده شود . بیان مستقیم و با عصبانیت کودکان را بیشتر درباره چرایی مسئله تحریک می کند .
6 دلیل شایع برای بروز اختلالات و انحرافات جنسی در کودکان و نوجوانان
-         شوخی کردن درباره مسائل جنسی : مشاور روانشناس همواره در مشاوره والدین در مرکز روانشناسی کودک والدین را از بیان شوخی های جنسی در مقابل کودک بر حذر می دارند . دست زدن به اندام جنسی کودک و یا شوخی درباره آن باعث بروز انحرافات جنسی در بزرگسالی کودکان می گردد .
-         مخفی کردن رفتار های عادی جنسی : والدینی که در خانه و در مقابل فرزندان هیچ گونه واکنش جنسی به یکدیگر نشان نمی دهند و به شکلی رفتار می کنند که انگار خواهر و برادر هستند بروز انحرافات جنسی در کودک را افزایش می دهند زیرا حقیقت رابطه همواره از آنها مخفی بوده و وقتی در بزرگسالی با آن رو به رو می گردند ، دچار شوک شدیدی می شوند .
-         دیدن رابطه جنسی والدین : در روانشناسی نوجوان تاثیرات دیدن رابطه جنسی والدین بروز اختلالات جنسی همچون فتیش جنسی می گردد . والدینی که هیچ گونه ارتباط جسمانی را از کودک خود مخفی داشته اند اولین احساسی که در کودک ایجاد می کنند پس از دیدن رابطه بین والدین ، خشونت می باشد . این مسئله در طی تحقیقاتی که در کلینیک های روانشناسی انجام شده تاثیرات عمیقی بر روان کودکان و نوجوانان دارد .
-         داشتن دید جنسیتی : بسیاری از والدین در خانواده به دختر یا پسر خوب بیشتر اهمیت می دهند . مشاور نوجوان این تبعیض جنسیتی را باعث بروز بیزاری کودک از جنس مخالف می داند زیرا بسیاری از ناکامی های خود در زندگی را به علت توجه بیش از اندازه و ظلمی که جنس مخالف آنها کرده تصور می کنند .
-         استفاده نا مناسب از برنامه های اینترنتی : بهترین مشاور کودک در کلینیک مشاوره یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در بروز انحرافات جنسی در کودکان را استفاده آزادانه کودک از برنامه های تلویزیونی یا اینترنتی ، که محتوای جنسی دارد می دانند . والدینی که بر استفاده کودکان خود از این وسیله های ارتباطی توجه نمی کنند به شکل ناخود آگاه باید تقویت احساسات جنسی توسط این برنامه ها را پذیرا باشند .
-         ایجاد دیدگاه مخرب برای رابطه جنسی : روانشناسی نوجوان یکی از دلایل ایجاد اختلالات جنسی از جمله سردی در رابطه جنسی ، بی میلی جنسی و واژینیسم را افکار و احساساتی می داند که در دوره کودکی والدین به کودک القاء نموده اند . گناه بودن یا ترساندن کودک و نوجوان از رابطه جنسی برای پیشگیری از عملکرد جنسی باعث می شود تا کودک این رابطه را امری بد و ناراحت کننده تلقی نماید و حتی در بزرگسالی در عملکرد جنسی خود دچار مشکلات فراوانی گردد . بسیاری از افرادی که به مشاوره طلاق انتخاب نو مراجعه می کنند دلیل آنها مشکلات جنسی می باشد .
پیشنهاد دکتر روانشناس کودک و نوجوان به والدین در رابطه با مسائل جنسی چیست ؟
برقراری ارتباط مناسب با کودک و بیان مسائل به شکل بسیار ساده برای نوجوان از نظر متخصص مشاور کودک و نوجوان می تواند راه حل مناسبی برای رفع کنجکاوی آنها باشد . متخصص روانشناس نوجوان بروز واکنش های پرخاشگرانه را در مقابل رفتار های کودک اکیدا منع می کند و به والدین در مراکز مشاوره توصیه می شود تا چنانچه کودک خود را در حال بازی های جنسی و یا تمرکز بر اندام های جنسی خود دید به گونه ای حواس وی را از مسئله منحرف نمایند.
توجه والدین به رابطه کودکان با یکدیگر می تواند بسیار تاثیر گذار باشد . وقتی دو کودک مشغول بازی کردن با یکدیگر هستند والدین حتما باید به بازی آنها توجه کنند و چنانچه رفتار های جنسی مشاهده کردند بدون پرخاشگری ارتباط کودکان با یکدیگر را کم نمایند . ایجاد مسئولیت در خانه و بازی کردن با کودک از دیگر راه هایی می باشد که روانشناس کودک خوب به والدین پیشنهاد می کند تا تمرکز کودک بر کارهایی جز مسائل جنسی ، ایجاد گردد .
دادن اطلاعات درباره اندام های جنسی ، به دنیا آمدن کودک و روابط بین زن و مرد نیاز به توجه والدین به درکی که کودک در سن خود دارد بستگی دارد . عنوان زودتر از موعد و یا پنهان کردن زیاد می تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی در آینده کودک گردد . امروزه مشاوره تحصیلی و روانشناسانی که در مدرسه ها حضور دارند توجه مناسبی نسبت به ارتقاء اطلاعات کودکان و نوجوانان از خود نشان می دهند و این امر باعث آرامش بیشتری در والدین شده است .
نویسنده : غزاله البهشتی
تلفن : 22607317
        22593216


1 comment:

  1. سایت www.hale-khoob.com با تیمی فعال و کارآمد آماده مشاوره با شما هستند.

    ReplyDelete

مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در اثر کرونا

ویروس کرونا آسب های سلامتی ، اجتماعی و روانی زیادی از خود بر جای می گذارد که عدم رسیدگی به آنها می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .